Statspil (M,Æ-k) spil

Klassetrin: Mellemste. Ældste. 
Type:          kort 

Beskrivelse: 
Statspil er et spil som kan spilles i sædvanlig “Ludo-stil”, men som også giver mulighed for strategiovervejelser. Spillet kræver at spillerne overvejer hvilke valg der skal gøres – hvilke valg der er mest hensigtsmæssige i den givne situation. Der skal tages hensyn til chancen for at få udtrukket den kugle som spilleren gerne vil have for at komme videre.
Der kan benyttes en strategi som skal bringe spilleren hurtigt videre i spillet mod målet, eller der kan anlægges en strategi som slår de andre spillere tilbage på spillepladen imens man selv langsomt nærmer sig målet.

Hent program og hjælpefil:  Statspil.zip 

———-

Materialer til programmet kan hentes her og hver af dem er nærmere beskrevet nedenfor:  
1) EMMA-tema Chancespil.zip 
2) Chance – Et IT-læremiljø.pdf   (baggrundsmateriale)

———-  

1) EMMA-tema: Chancespil  
Klassetrin: 5-10 
   Statspil: 5+
   Tyv: 6+
   Roulette: 7+
   Poker: 8+
   Yatzy: 8+
Omfang:
   Statspil: 1-2 lektioner
   Tyv: 1-2 lektioner
   Roulette: 2-3 lektioner
   Poker:1-2 lektioner
   Yatzy:1-2 lektioner  
Beskrivelse:
Faglige områder: Sandsynligheder i spilsituationer
I temaet arbejdes med fem af INFAs matematikspil. Det er sigtet med temaet at give eleverne mulighed for at arbejde med chancer og chancevurderinger i tilknytning til situationer af spillemæssig art. Arbejdet vil kunne supplere de faglige emner der tages op i de øvrige EMMA-materialer inden for området sandsynlighed.
Spillene er ovenfor nævnt i rækkefølge efter deres krav til modenheden af elevernes chancebegreb. Mindst krævende i chancemæssig henseende er Statspil og mest krævende er Yatzy.
Spillene kan anvendes uafhængigt af hinanden, og bortset fra familieskabet mellem Pokerterning og Yatzy er der ingen fælles træk mellem spillene. 
Temaet indgår i it-læremiljøet CHANCE. 
Indeholder de 2 filer: 
EMMA-Chancespil.pdf
Chancespil-Lv.pdf (lærervejledning) 

———- 

2) Chance – Et IT-læremiljø 
Beskrivelse:
Giver en fagdidaktisk baggrund for arbejdet med sandsynlighed i skolen.

———-

 

 


Dette wp-site er lavet af 1NT3RN3T